Waarom zijn kernwaarden zo belangrijk binnen een onderneming?

Kernwaarden zijn iets waar je onderneming voor staat en zijn de belangrijkste waarden binnen je onderneming. De kernwaarden bepalen vaak waar de onderneming voor staat. Het zijn dus hele belangrijke waarden en sterke kernwaarden draaien om identiteit. De kernwaarden maken je bedrijf herkenbaar en zijn een richtlijn voor in de toekomst. Iedereen in je organisatie moet de kernwaarden kunnen herkennen en moet weten waar ze voor staan. Op deze manier kan iedereen de kernwaarden naleven en ervoor zorgen dat het beter gaat met het bedrijf. Hierbij is performance management ook van groot belang, maar wat is dat precies? In dit artikel gaan we hier uitgebreid op in, zodat je er meer over te weten komt.

Wat is performance management?

Performance management is iets wat al meerdere jaren bestaat. Het is een van de belangrijkste onderdelen binnen een organisatie en moet goed uitgevoerd worden. Het doel hiervan is ervoor zorgen dat medewerkers beter presteren. Ervoor zorgen dat medewerkers maximaal presteren kan heel goed zijn voor de onderneming. Het is een continu proces en dit moet regelmatig besproken worden binnen de onderneming. Dit kun je op verschillende manieren aanpakken, maar de beste manier is natuurlijk een 1 op 1 gesprek. Laat zien wat de werknemer goed doet en wat er eventueel beter kan. Je kunt eventueel met relatiegeschenken ervoor zorgen dat de werknemer zich mee gewaardeerd voelt. Dit kan dus ook zorgen voor betere prestaties en dat is wat je wilt als werkgever.

Je kunt performance management ook digitaal inzetten en hier heb je speciale software voor. In deze software kun je precies zien hoe het gaat met de medewerkers en waar er eventueel verbeterpunten zitten. Je kunt als werkgever dan op tijd je werknemers bijsturen mocht dit nodig zijn.

Feedback

Feedback is erg belangrijk als je de prestaties van je werknemers wilt verbeteren. Veel werkgevers doen dit niet en dit zorgt ervoor dat de werknemers lui worden. Door juist feedback te geven, weet de werknemer wat er veranderd moet worden. Feedback hoeft namelijk niet altijd negatief te zijn, maar kan ook positief zijn. Complimentjes zijn hierbij van groot belang en moeten regelmatig gegeven worden aan het personeel. Hierdoor raakt het personeel gemotiveerd en zijn ze bereid om meer te doen voor je bedrijf. Tijdens de 1 op 1 gesprekken met de werknemers, is het van groot belang dat je altijd rustig blijft praten.